Dragør Kommune ignorerede læger for at spare 4,7 mio.
Dragør Kommune ignorerede eksplicitte lægefaglige advarsler om selvmordsfare for 17-årige Ida Wissing og valgte en behandlingsplads med lavere bemanding. Beslutningen sparede kommunen for anslået 4,7 millioner kroner årligt, men kostede pigen flere selvmordsforsøg. Først efter medieindblanding og politisk pres bevilligede kommunen den oprindeligt anbefalede plads.
Hvorfor valgte Dragør Kommune den billigste løsning?
Siden sommeren 2025 har 17-årige Ida været indlagt på psykiatrisk afdeling på Glostrup Hospital. Hendes forældre har kørt et langt tovtrækkeri med Dragør Kommune. Ida lider af autisme, OCD og en svær depression, og hun har flere gange forsøgt at tage sit eget liv. Psykiaterne var krystalklare i deres vurderinger: Ida kræver en højt specialiseret efterbehandling på et bosted med massiv støtte, vågne nattevagter og døgnpersonale.
I december meddelte to socialrådgivere fra kommunen, at de havde reserveret en plads på et bosted med et højt sikkerhedsniveau. Forældrene takkede ja. Men pludselig trak kommunen i land. De foreslog i stedet et sted med sovende nattevagter og markant færre ressourcer. Begrundelsen var, at en